Alla inlägg under oktober 2007

Av Myrmamman - 25 oktober 2007 16:47

Ja, svaret på det får jag vänta på ett tag, tentan är gjord, sen om det blir en omtenta eller en komplettering vet jag inte. Nu är det ny kurs som gäller.


Åkte in till Akademibokhandeln på förmiddagen och kollade in de böcker vi ska ha i nästa kurs, passade på att köpa fyra stycken som inte fanns att köpa på varken Bokus eller Adlibris. Lycknis har jag handlat på ett par gånger, och det har fungerat bra, dock har en del böcker varit restnoterade, så denna gång ville jag inte chansa, plus att de hade endast två av de nio böcker som behövs. Då jag kom hem slängde jag in en beställning på de resterande hos Adlibris som blev billigast efter en stunds räknande. Så nu är jag taggad och klar för tisdagen.


Ett nytt block och lite färgpennor blev det också*ler*

Av Myrmamman - 23 oktober 2007 16:45

denna gång i biologin, och då vår lärare var sjuk satte vi oss i grupper själva och gjorde en presentation av våra uppgifter. Nu är det bara en tenta kvar innan kursen är slut.

Av Myrmamman - 20 oktober 2007 12:49

och då återstår enbart avlastning och lite fixande.

S hann precis gå innan mina föräldrar rullade ner för backen, de mötte S, Fr och Frs mamma M i korsningen ovanför oss.

13.15 slutar dansen, så de lär vara hemma här igen runt 13.30

Av Myrmamman - 20 oktober 2007 11:37

Vi har fått en lekstuga till S, och maken är i Tullinge för att hämta hem den.


S har ingen aning om att hon ska få den, så det kommer vara en stor överraskning för henne. Hoppas att den har hunnit hit då hon kommit hem från dansen.

Av Myrmamman - 18 oktober 2007 14:30

Vår ena basgruppsledare fyller år i helgen, så vi blev bjudna på tårta då vi hade fikapaus.


Dagen handlade om elevvård, så vi har fått träffa skolsköterskan, en skolledare, en fältassistent och en diakon från kyrkan som talade om hur deras roll är. Det var stundtals dötrist och stundtals intressant, men det berodde nog till stor del på att jag började få en hiskelig huvudvärk. Att sitta nere  i en källarlokal gör inte att man blir piggare precis.


Nästa basgruppsdag ska vi faktiskt få vara med på en lektion i det profilämne som man mest förknippar den skolan med. Kommer bli jätteintressant och se.



Av Myrmamman - 17 oktober 2007 14:39

 Hittade detta här och snodde över den hit helt enkelt.


Hur svarar du i hemtelefonen? Mitt namn
Hur svarar du i mobiltelefonen? Även här mitt namn eller "Jaaa"
Ringer det mycket till dig? Det beror på, försäljare har en förmåga att alltid ringa vid fel tillfälle.

Ringer du mycket? Varierande

Vem ringde du senast? Pizzerian igår för att beställa mat efter sonens simskola.


Hur mycket pengar har du? Fråga maken*ler*

Senast kramat och när? Min son vid 8 tiden utanför skolan.
Antal timmar sömn inatt? 6

Sov du ensam? Nej.

Vem sov du hos senast? Hemma brevid maken.

Vem sov hos dig senast? Sonen och dottern kom in och la sig mellan maken och mig.

Vem vet mest om dig? Förutom jag själv så är det nog maken.
Vem vet du mest om? Tror det är maken.


Vad ser du fram emot? Att delar av övervåningen blir färdig snart.
Vad vill du ha just nu? Nån som kan göra mina skoluppgifter åt mig.

Vem hånar du? De som förtjänar det.
Vem längtar du mest efter? Mina barn och min make.
Vem vill du helst slippa? Alla försäljare som ringer.

Vem stör du dig på? Det är ett antal.


Vem vill du sova bredvid inatt? Maken.
Vilken buss åker du oftast? 806,807,818
Vilken årstid är det nu? Höst.
Anser du dig själv snygg? Jag har mina ljusa stunder.
Har du varit kär? Självklart.
Är du kär nu? Ja.

Är du en bra partner? Antar det.

Pratar du fortfarande med personen du kysste senast? Ja, vi är ju gifta.


Vad åt du senast? Resterna av gårdagens pizza.
Är du polare med grannarna? I ett villaområde lär man känna varandra, men man behöver inte umgås med alla.

Har du varit på ett party? Ja.
Har du varit utomlands? Ja.
Var är dina syskon just nu? Jaadu, om jag det visste. 

Vilken tid gick du upp imorse? 06.40
Vad gjorde du kl 2 inatt? Sussade sött.
Vad är det första du gör på morgonen? Går in i badrummet.
Vad ska du göra efter det här? Hämta hem barnen snart.

Ego
Av Myrmamman - 17 oktober 2007 14:23

fick ju som sagt var besök av vår grupp.


Den vägbeskrivning läraren hade gett var lite luddig, men jag lyckades krångla mig fram i tid. Vi började med att titta på lektionshuset som finns där, vi fick kika på spillning och skelett av några djur som finns i vår fauna och försöka gissa vilket djuret kan ha varit.


Sen gick vi ut i skogen, vår lärare visade hur man kan mäta åldern på träd utan att ha fällt det. Så nu kan jag iallafall försöka mig på det*ler*

Entiteleken gjorde vi också, och den har jag lekt förr så jag var en riktig fena på att gömma mina "frön".


Därefter tittade vi på mossor och lavar, och den fina bilden här ovan är en närbild på en lav. Vi gick sedan ner på grillplatsen och fick prova på att göra upp eld med hjälp av tändstål. Herre min gud vad svårt det var, men det lyckades till slut. Alla våra små eldar blev sedan en stor eld där vi grillade korv och pinnbröd, åh vad gott pinnbröd är, det hade jag glömt bort*ler*


Vi fick författa en haikudikt som vi sedan läste upp för varandra, och så täljde vi "brummor". Min brumma blev inte så bra, men jag gjorde ett tappert försök iallafall..

Dagen led mot sitt slut, och jag satte mig i bilen och styrde hemåt igen.

Av Myrmamman - 15 oktober 2007 18:09

och en ny börjar.


Mentalt så har jag redan slutat, men det är faktiskt en tentamen kvar som ska göras. Plus att vi har två redovisningar att göra. Den ena är ett experiment i kemin som min studiegrupp gjorde efter lektionen idag. Vi skulle separera salt och sand, komma på om det går, hur man kan göra osv. riktigt roligt måste jag säga. Sen är det ett i biologin där vi ska komma på ett experiment, utföra det och sedan berätta hur man kan arbeta med barnen om just det experimentet.


En utflykt till ska vi på, Södertälje Naturskola får besök av vår grupp under morgondagen. En nätt liten tur att göra*ler*

Ovido - Quiz & Flashcards